V České republice je zavedena povinná školní docházka. Upřímně neznám vyspělou zemi, kde takové pravidlo není. Bezplatné povinné základní vzdělání je jedním z lidských práv podle Všeobecné deklarace lidských práv z roku 1948. V České republice momentálně platí devítiletá docházka. To je tedy dostatek času na to, naučit se dobře českému jazyku. Jak ale taková výuka probíhá ve školách? A co všechno se školáci musí naučit a v jakém pořadí? Pojďme se podívat na výuku českého jazyka na prvním stupni základní školy.
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
• plynulé čtení a porozumění textu přiměřené náročnosti a rozsahu
• porozumění písemnému a mluvenému textu adekvátní náročnosti
• respekt k základním komunikačním pravidlům rozhovoru
• pečlivá výslovnost
• opravení nesprávné a nedbalé výslovnosti
• správné dýchání při mluvení a volba vhodného tempa
• vhodné verbální a nonverbální prostředky komunikace
• vytvoření krátkého mluveného projevu dle vlastních prožitků
• základní ovládání pomůcek pro psaní
• psaní správných tvarů písmen a číslic
• spojování slabik
• správné věcné i formální zapsání jednoduchých sdělení
• zvládnutí seřazení obrázků dle děje a vyprávění příběhu
• schopnost zaznamenat správné a podstatné informace z textu
• posouzení úplnost či neúplnost textu
• reprodukce sdělení a zapamatování si podstatných fakt z textu
• vedení dialogu, zanechání vzkazu na záznamníku, zvládnutí telefonického rozhovoru
• rozpoznání manipulace v reklamě
• volba správné intonace, pauzy a tempa při řeči či čtení
• schopnost sestavit osnovu a k ní vyprávění příběhu
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
• členění slov na hlásky a samohlásky
• porovnávání významy slov
• vyhledávání slov opačných a příbuzných
• rozlišení slovních druhů v základním tvaru
• užívání správných gramatických tvarů podstatných a přídavných jmen a sloves
• spojení vět do jednodušších souvětí s vhodnými spojkami
• odůvodnění a psaní správného i/y po souhláskách, po obojetných samohláskách, ve vyjmenovaných slovech
• psaní dě, ně, tě, ú/ů, bě, pě,vě, mě
• psaní velkých písmen na začátku věty, u jmen osob, zvířat a místních pojmenování
• rozlišení kořene, přípony, předpony a koncovky ve slovech
• určování slovních druhů
• rozlišování slov spisovných a nespisovných tvarů
• vyhledávání základní stavební dvojice
• rozpoznání věty jednoduché a souvětí
• použití vhodných spojovacích výrazů
• čtení a přednášení zpaměti literárního textu
• vyjadřování pocitů z přečteného textu a zaznamená je
• rozlišení prózy ve verších
• rozeznání pohádky od vyprávění
• tvoření vlastních literárních text na zadané téma
• rozlišení různých druhů uměleckých a neuměleckých textů
Závěrem lze říci, že první stupeň musí být pro školáky velmi náročný z hlediska práce s textem a vlastním jazykem.